Téměř půl milionu získali cestující jako odškodnění za zpožděný let
13.11.2018
Skupina cestujících získala jako odškodnění za zpožděný let ze Singapuru přes 480 000 Kč. Na finanční kompenzaci 600 € na osobu vznikl cestujícím nárok na základě nařízení Evropské rady a parlamentu. Odškodnění jim bylo i díky spolupracujícímu právníkovi vyplaceno za 5 měsíců od zpožděného letu.
Početná skupinka 31 cestovatelů měla zakoupené letenky ze Singapuru do Londýna, kde byl plánovaný přestup na let do Vídně. Plánovaný přílet do Londýna byl v 5 ráno druhého dne, kvůli zpoždění v Singapuru však cestující doletěli až o půl deváté dopoledne. Kvůli zpoždění navíc museli cestující do Vídně letět jiným letem, protože původně navazující let nestihli, do cílové destinace tak dorazili s více než šestihodinovým zpožděním.
→ Chcete získat odškodnění za zpožděný let?
Jeden ze skupinky cestujících několik dní po návratu zjistil, že za zpožděný let jim může náležet odškodnění, a obrátil se jménem celé skupiny na spolupracujícího právníka ze společnosti Vaše nároky.cz, která pomáhá kompenzace v letecké dopravě cestujícím získat. „Potvrdilo se, že let ze Singapuru do Londýna byl na příletu zpožděn o 3:18 minut, jelikož vzdálenost mezi letištěm odletu a příletu je 10 888 km, cestujícím vznikl nárok na 31x600 EUR,“ komentuje případ spolupracující právník, který případ zpožděného letu převzal k řešení.
Nárok na odškodnění cestujícím vzniká na základě Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004. Toto nařízení se vztahuje na všechny lety, které jsou operovány leteckými společnostmi z Evropské unie, Norska, Islandu a Švýcarska, a na lety, které z těchto destinací odlétají. Nárok na finanční kompenzaci vzniká v případě, kdy je let zpožděný o více než 3 hodiny a důvodem zpoždění nejsou tzv. mimořádné okolnosti.
Mimořádnou okolností, kdy klient na peněžní náhradu nemá nárok, je například nepřízeň počasí, stávka zaměstnanců letecké společnosti, či nepokoje v cílové destinaci. Jedná se o situace, které letecká společnost nemohla ovlivnit. Naopak, pokud je let zpožděn například kvůli technické závadě na letadle nebo nedostatku personálu letecké společnosti, nárok na odškodnění cestujícím vzniká.
„Jelikož byl u mých klientů let zpožděn kvůli technické závadě, konkrétně kvůli výměně elektrické jednotky, nárok na finanční kompenzaci vznikl,“ komentuje případ skupiny cestující ze Slovenska spolupracující advokát.
„Při zpoždění letu nad 3 hodiny je dle nařízení EU možné žádat paušálně stanovenou kompenzaci, která se pohybuje od 250 do 600 EUR v závislosti na letové vzdálenosti,“ objasňuje spolupracující advokát. Výše nároku je následující:
- 250 € – let kratší než 1 500 km
- 400 € – let delší než 1 500 km v rámci EU, Norska, Islandu a Švýcarska nebo mimo EU při letu v rozmezí 1 500 – 3 500 km
- 600 € – let delší než 3 500 km
Na základě výše zmíněného zaslal spolupracující právník z Vaše nároky.cz za 31 cestujících předžalobní výzvu, která byla adresována letecké společnosti, u které ke zpoždění letu došlo. Dopravce oprávněnost nároku nerozporoval, proto cestujícím vyplatil odškodnění ve výši 482 081 Kč, což odpovídalo 18 600 €.
Tuto finanční kompenzaci mohou za podobné problémy v letecké dopravě žádat všichni občani EU.
Chcete také získat odškodnění za zpožděný let?
Stačí když vyplníte online dotazník!
Pokud chcete o odškodnění za zpožděný let vědět více, podívejte se zde → Kdy máte nárok na odškodnění při zrušení či zpoždění letu?