Zdraví:Poskytnutí informací ohledně zdravotního stavu
8.11.2016
Dobrý den, dne 5.12.2014 jsem si po pádu ze žebříku zlomil bederní obratel. Po absolvování 3 operací mám necitlivou levou stranu a přetrvávající bolesti. Požádal jsem o odškodnění trvalých následků. Pojištovna mi určila revizního lékaře z oblasti neurologie. Po vyšetření mě žene k dalšímu lékaři, tentokrát k orthopedovi, Po dotazu z jakého důvodu. mi odpověděli, ať si požádám o další vyšetření na neurologii, ale až po 3 letech. Přitom léčení je ukončeno. Ani nevím, jakou zprávu neurolog napsal. Na moje dotazy mi bylo sděleno, že je to interní záležitost. Kolik výšetření musím absolvovat, a proč další vyšetření po 3 letech. Děkuji za odpověd. Filip
Dobrý den,
povinnost informovat pacienty o zdravotním stavu jsou zakotveny v zákoně č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách. Dle § 31 odst. 1 tohoto zákona je poskytovatel služeb vždy povinen zajistit, aby byl pacient srozumitelným způsobem v dostatečném rozsahu informován o svém zdravotním stavu a o navrženém individuálním léčebném postupu a všech jeho změnách. Dále musí umožnit pacientovi nebo osobě určené pacientem klást doplňující otázky vztahující se k jeho zdravotnímu stavu a navrhovaným zdravotním službám, které musí být srozumitelně zodpovězeny.
Pokud Vám tedy nebyly poskytnuty výsledky neurologického vyšetření a byl jste odeslán k jinému lékaři, aniž by Vám byl sdělen důvod, došlo k porušení zákonné povinnosti lékaře. Doporučujeme Vám navštívit předmětného lékaře, trvat na tom, aby Vám veškeré své kroky vysvětlil a poskytl Vám veškeré informace, na které máte právo.
Dle § 65 odst. 1 písm. a) zmíněného zákona máte také právo v přítomnosti pověřeného pracovníka nahlížet do zdravotnické dokumentace a pořizovat si z ní výpisy, opisy či kopie. Ve zdravotnické dokumentaci by měly být uvedeny podrobné informace o Vašem zdravotním stavu.
Pokud by Vám lékař odmítl poskytnout podrobné informace, případně by Vám nedovolil nahlédnout do zdravotnické dokumentace, můžete podat stížnost jeho nadřízenému pracovníkovi (např. primář, ředitel nemocnice, vedoucí lékař). Pokud by Vaše stížnost nebyla uspokojivě vyřešena, můžete podat stížnost na příslušný správní orgán, který poskytovateli udělil oprávnění k poskytování služeb (obvykle je to krajský úřad), ten by Vaši záležitost prošetřil a mohl by přijmout opatření potřebná k nápravě nebo podat podnět jiným příslušným orgánům. Případně si na postup lékaře můžete stěžovat u Vaší zdravotní pojišťovny, jestliže má s příslušným lékařským zařízením smlouvu. Více informací o podání stížností na lékaře můžete nalézt na stránkách Ministerstva zdravotnictví zde - http://www.mzcr.cz/Cizinci/obsah/postup-podani-stiznosti-na-poskytnuti-zdravotni-pece_2623_22.html.
Kolik vyšetření budete muset absolvovat a proč Vám byla stanovena kontrola za tři roky Vám, bohužel, nemůžeme říct, neboť neznáme Váš přesný zdravotní stav a nejsme schopni kvalifikovaně posoudit postupy lékaře.
Zpět do Zdraví